Als je online adverteert zal het je niet ontgaan zijn: de komst van de nieuwe iOS 14 update en de impact op het (optimaliseren) van je advertentiecampagnes. Een volgende stap in een continue veranderend digitaal landschap. Want als er één ding is dat we zeker weten in het leven, is het dat verandering de enige constante is. 

Privacy op de eerste plaats: Een tijdlijn van een veranderend digitaal landschap.

De Apple iOS 14 update in een notendop

De nieuwe iOS 14 update voegt onder andere nieuwe anti-trackingfuncties toe aan de mobiele besturingssystemen, de zogenaamde App Tracking Transparancy (ATT). ATT geeft iOS 14 gebruikers de mogelijkheid te kiezen of ze wel of niet gevolgd wilt worden. Dit gebeurt via een pop-in, die wordt getoond wanneer de app voor het eerst wordt geopend. Alle apps vragen nu dus toestemming voor tracking. iOS gebruikers kunnen deze op elk moment aan en uit zetten in de privacy-instellingen, per app of standaard voor alle apps.

Zo kan een pop-in trackingverzoek eruit zien, bij het openen van een app.

Wat zijn de gevolgen voor mijn advertentiecampagne op Facebook?

De iOS 14 update geeft de gebruiker meer controle over het delen van je gegevens. Maak jij voor je evenement gebruik van advertenties op Facebook of Instagram? Dan heeft dit gevolgen voor je campagnes. iOS gebruikers moeten namelijk ook binnen de Facebook en Instagram apps aangeven of zij wel of niet gevolgd willen worden. En als gebruikers aangeven dit niet te willen, dan is het volledig doormeten van resultaten niet meer mogelijk . Facebook probeert de klap wat op te vangen met het Aggregated Event Measurement protocol. Dit maakt het mogelijk om web events of (micro) conversies van iOS 14 gebruikers te meten. Facebook-adverteerders kunnen nu maximaal 8 conversie-events van Apple-gebruikers naar Facebook versturen volgens dit protocol. Maar er zijn meer gevolgen. Zo komt er vertraging in de rapportage waardoor je als marketeer minder snel kan schakelen gebaseerd op meetbare resultaten. En pixeldata wordt geminimaliseerd waardoor retargeting-doelgroepen op basis van webverkeer minder goed presteren. Ook kan je niet alle aankopen van iOS 14 gebruikers meenemen in je optimalisatie.

Lees hier onze FAQ als je regelmatig adverteert op Facebook en Instagram.

Informatie van Facebook over adverteren en rapportage vind je hier.

Informatie van Facebook over hoe dit pixeltracking beïnvloedt, vind je hier.