Personvern først: Apple iOS 14-oppdateringen kort fortalt.

De Apple iOS 14 update in een notendop.

De nieuwe iOS 14 update voegt onder andere nieuwe anti-trackingfuncties toe aan de mobiele besturingssystemen, de zogenaamde App Tracking Transparancy (ATT). ATT geeft gebruikers de mogelijkheid om te kiezen of ze wel of niet gevolgd willen worden.  

FAQ: Welke gevolgen heeft dit voor mijn advertentiecampagne op Facebook?

Wat is Facebook’s Facebook Aggregated Event Measurement (AEM) protocol?

In reactie op Apple’s iOS 14.5 update heeft Facebook het Aggregated Event Measurement protocol gelanceerd. Het maakt het mogelijk om specifieke web events of (micro) conversies van iOS 14 gebruikers te meten. Maar door dit protocol veranderen er voor de Facebook adverteerder ook een aantal andere dingen als het gaat om het opzetten van campagnes, (re)targeting-doelgroepen, meting en rapportage van advertentiecampagnes.

Wat houdt deze verandering in voor mijn Facebook advertentiecampagne?

Iedereen die adverteert op Facebook of Instagram zal de impact merken als het gaat om het opzetten en optimaliseren van campagnes, (re)targeting, meting en rapportage van advertentiecampagnes. De volgende veranderingen worden van kracht:

 

  • Maximaal 8 conversie events: Het aantal meetbare conversies wordt voor iedereen teruggedrongen tot een maximum van 8 verschillende gebeurtenissen. Dit omvat zowel standaard gebeurtenissen als aangepaste conversies voor optimalisatie. Facebook zal voorstellen welke 8 volgens hen relevant zijn, maar dit kan handmatig worden gewijzigd in de events manager. Je moet ook conversiegebeurtenissen rangschikken op prioriteit. Gebruik je meer conversies? Dan zullen campagnes die overige conversies gebruiken automatisch worden gepauzeerd.
  • Conversiemetingen worden aangepast: In de nieuwe situatie worden conversies toegekend binnen 7-daagse klik en 0-daagse weergave (dit was 28-daagse klik en 1-daagse weergave). Je zal merken dat je hierdoor een lager aantal gerapporteerde verkopen ziet via Facebook-campagnes.
  • Verandering in rapportage: Facebook rapporteert nu WANNEER de verkoop heeft plaatsgevonden (voorheen was dat het moment van vertoning van de advertentie). Ook kan er een vertraging van 24 – 48 uur optreden totdat een conversie van een iOS 14 gebruiker wordt gerapporteerd.
Wat raak ik kwijt door deze verandering?
  • Je verliest de data en rapportage over degenen die geen toestemming hebben gegeven voor tracking via de laatste iOS 14 update.
  • Als je campagnes voert die optimaliseren voor aankopen bij Ticketmaster, dan moet je de optimalisatie wijzigen naar “landing page views” of “link clicks”. Dit komt door de nieuwe beperkingen van Facebook.
  • De verkoopcijfers in je rapportage vallen lager uit. Dit komt door het aandeel iOS 14 gebruikers dat geen toestemming geeft voor tracking maar ook door Facebook’s gewijzigde cookiebeleid naar 7-daagse klik en 0-daagse weergave (dit was 28-daagse klik en 1-daagse weergave).
Wat kan ik doen om me hierop voor te bereiden?
  1. Verifieer je domeinnaam in de bedrijfsmanager. (Bedrijfsmanager > Merkveiligheid > Domeinen)
  2. Controleer of je wijzigingen wilt aanbrengen in de top 8 conversie events die Facebook automatisch voor je geselecteerd heeft.
  3. Als je campagnes voert die optimaliseren voor aankopen bij Ticketmaster, dan moet je de optimalisatie wijzigen naar “landing page views” of “link clicks”. Dit komt door de nieuwe beperkingen van Facebook.
Kan ik nog steeds een pixel plaatsen op ticketmaster.nl?

Ja. Je kan nog steeds je pixel plaatsen op ticketmaster.nl. Je kan ook nog steeds doelgroepen maken van pixels en rapporteren over aankopen op de campagne. Maar, de verliest hierin de aankopen van iOS 14 gebruikers die geen toestemming hebben gegeven voor tracking. Je kan je campagne dus helaas niet optimaliseren voor aankopen, en zal deze moeten bijwerken tegen landingspagina weergaven (aankooppagina) op ticketmaster.nl of op je eigen website.

Kan ik mijn Facebook campagne nog optimaliseren voor aankopen en CPA?

Nee. Campagnes op Facebook moeten zo worden ingesteld dat ze worden geoptimaliseerd voor klikken of weergaven van landingspagina’s op de aankooppagina op Ticketmaster of op je eigen website, bijvoorbeeld een ‘koop hier tickets’ knop.

Kan ik in Facebook nog steeds rapportages inzien over de aankopen door mijn campagnes?

Ja, als wij je Facebook pixels hebben geplaatst op ticketmaster.nl, dan kan je nog steeds de verkopen van je Facebook advertentiecampagnes terugvinden in de rapportage. De verkoopcijfers in je rapportage vallen wel wat lager uit. Dit komt door het aandeel iOS 14 gebruikers dat geen toestemming geeft voor tracking maar ook door Facebook’s gewijzigde cookiebeleid naar 7-daagse klik en 0-daagse weergave (dit was 28-daagse klik en 1-daagse weergave).

Kunnen jullie mijn Facebook account verifiëren op jullie domein?

Helaas niet. Het nieuwe Facebook protocol maakt dit niet mogelijk.

Als je campagnes voert die optimaliseren voor aankopen bij Ticketmaster, dan moet je de optimalisatie wijzigen naar ‘landing page views’ of ‘link clicks’.

Hoeveel data denken jullie dat we gaan verliezen? Hoeveel iOS 14 gebruikers zullen toestemming tot tracking weigeren?

Dit weten we nog niet, maar Apple iOS heeft in Nederland een groot marktaandeel. Zodra een gebruiker de nieuwe update download, zal er actief om toestemming gevraagd worden en bestaat de kans dat de gebruiker dit weigert. Maar daar waar een deur dichtgaat, staat vaak een raam open. Het advertentielandschap verandert continue en wij blijven deze veranderingen op de voet volgen.

Heeft dit betrekking op alle Apple apparaten?

Nee. iOS 14 is een update voor mobiele apparaten en heeft geen betrekking op tablets of Macs.

Waar kan ik meer informatie vinden over Apple’s iOS 14 update?

Je kan hier meer over te weten komen bij Apple.

Waar kan ik meer informatie vinden over Facebook’s Aggregated Event Measurement protocol?

Je kan hier meer over te weten komen bij Facebook.

Heb je nog vragen?

Stuur een mail naar [email protected].