Afgelopen januari vierden we het 25-jarige jubileum van Ticketmaster Nederland. Wat begon met de verkoop van tickets via een postkantoor tot aan de mobiele tickets die we nu kennen, het verkopen van tickets maakte de afgelopen 25 jaar een enorme ontwikkeling. Onze collega Han Boelhouwers, Advisor Product & Ticketing, draait deze volledige 25 jaren al mee binnen Ticketmaster en geeft ons een unieke inkijk.

Han begon 39 jaar geleden met het verkopen van postzegels bij het postkantoor. Hier werd later de verkoop van tickets voor onze organisatie aan toegevoegd. Eerst voor PTT, vervolgens Postkantoren B.V. en toen onder de naam Ticket Service Nederland. Aan de balie van ruim 150 postkantoren en platenzaken konden fans destijds direct tickets kopen voor evenementen. Ook was het mogelijk om via de traditionele telefoonlijn tickets te reserveren. Deze telefonisch bestelde tickets konden fans vervolgens afhalen op afhaalpostkantoren of werden vanuit deze kantoren naar de fan verzonden. Volgens Han, een flink logistiek proces.

In zijn rol als Functioneel Beheerder bij Ticket Service stond Han veel in contact met de softwareleverancier van het reserveringssysteem, maar ook met clients over software-aanpassingen of evenement gerelateerde aanpassingen zoals zaalplattegronden en ticketopmaak. Zodra de programmeur van de softwareleverancier een zaalplattegrond had gemaakt, was het aan Han om te testen of alle stoeltjes en stoelomschrijvingen juist waren geprogrammeerd. Zo ook voor zijn allereerste plattegrond van het concert van Frans Bauer in Ahoy in 1998.

Daarna ging de verkoop van tickets in een stroomversnelling en maakte Han veel projecten mee, zoals het millenniumproject en de invoering van de euro. Dit soort projecten hebben een flinke impact gehad op onze systemen. Net zoals de overname door Ticketmaster, toen we zijn overgestapt op een geheel nieuw ticketsysteem. Kort hierna volgde de digitalisering van tickets, waar we medio 2005 het eerste digitale ticket verkochten. Deze digitalisering leidde tot een flinke organisatiegroei. Waar Han 25 jaar geleden met 10 collega’s tickets verkocht, doen we dat nu in het Nederlandse kantoor met een team van 40 medewerkers.

HanBoelhouwers

Wat is het meest spraakmakende wat je nog kan herinneren uit die tijd?
“Je leest nog wel eens nostalgische verhalen van fans over de tijd van de rijen voor de postkantoren en de fans die een avond voor de start van de voorverkoop al bivakkeerden voor de deur van het postkantoor. Dat dit ook niet altijd rozengeur en maneschijn was lees je niet in die verhalen. Bijvoorbeeld wanneer de ticket kluis niet open ging of er door een printerstoring geen tickets geprint konden worden. Dan was de verkoop niet mogelijk en ging het postkantoor niet open, terwijl er honderden mensen voor de deur stonden.”