Ook al zijn mobiele tickets pas sinds het voorjaar van 2022 geïntroduceerd, de bekendheid van mobiele ticketing groeit snel met een toenemend aantal evenementen die enkel met mobiele tickets verkocht worden. Ticketmaster’s doorverkooptickets zijn ook in trek bij fans die nu met een gerust hart de zaal met een geldig ticket kunnen betreden.

Dat mobiele ticketing een blijvertje is, ontdekten dit jaar toen we zo’n 70 duizend Ed Sheeran-fans verwelkomden aan de poorten van de JC ArenA in Amsterdam. Toegang was alleen mogelijk met een mobiel ticket, de barcode van het ticket was pas kort voor de show uitgestuurd en voor aanvang konden fans tickets doorsturen naar vrienden of doorverkopen aan andere fans op ticketmaster.nl. Het resultaat was een vlotte toegang en een super effectief middel om valse of frauduleuze kaartverkoop tegen te gaan.

De digitale ticketing strategie werkt voor alle evenementen en iedere locatie – groot en klein. Maar, voorbereiding is het halve werk. We helpen je graag met het klaarstomen van je publiek zodat iedereen goed en volledig op de hoogte is hoe het werkt:

1. Communicatie is broodnodig

Stuur e-mails en pushmeldingen naar de inbox’ en telefoons van kaartkopers, maak een speciale sectie op je website voor veelgestelde vragen en deel instructievideo’s. Het is belangrijk om berichten eenvoudig en consistent te houden en waar mogelijk visuals of illustraties te gebruiken. Hoe je ook besluit te communiceren, we raden je aan vroeg te beginnen. En begin op tijd! Fans denken na over het evenement lang voordat het plaatsvindt. Als je op zoek bent naar inspiratie of een startpunt, neem dan een kijkje in onze Ticketing Toolkit vol met voorbeelden, teksten en beeldmateriaal dat je op je eigen kanalen kan inzetten.

Deze checklist kan je helpen bij het voorbereiden van je communicatieplan:

  • Instructievideo’s
  • Landingspagina
  • E-mailcampagnes
  • SMS notificaties
  • Social Media communicatie

Vertel je bezoekers waarom je de verandering doorvoert en hoe dit in hun belang is, dat zullen ze waarderen. Als je wilt dat we voorafgaand aan het evenement extra serviceberichten verzenden, dan helpt ons Fan Experience team je graag verder.

2. Neem je bezoekers mee aan de hand

Voor zeer gewilde shows raden we aan pas een paar weken voordat het evenement plaatsvindt tickets door te laten sturen. Voor reguliere evenementen adviseren wij juist om het doorsturen van tickets mogelijk te maken tijdens de gehele verkoop. Laat jouw kaartkopers zien hoe ze hun tickets kunnen doorsturen naar vrienden en moedig ze vervolgens aan om het te doen. Ticketoverdracht stroomlijnt de toegang: bezoekers hoeven niet buiten op hun vrienden te wachten en jouw personeel hoeft niet te wachten om meerdere tickets op één telefoon te scannen. Doorsturen voegt ook meer namen toe aan je database, zodat je in de toekomst een relatie kunt opbouwen met de nieuwe fans. Je kunt fans ook laten zien hoe ze hun ticket kunnen openen en cachen in de app, zodat ze onvoorziene verbindingsproblemen op de dag van het evenement kunnen voorkomen. 

3. Eén team, één doel

Het is superbelangrijk om de neuzen van jouw team dezelfde kant op te krijgen. Want iedereen speelt een belangrijke rol, van je ticketingpersoneel tot je marketeers en het scanpersoneel aan de deur. We raden aan om al het personeel samen te brengen voor een persoonlijke trainingssessie om aan de slag te gaan.  Breng iedereen op de hoogte van de overstap en hoe je de bezoekers op de hoogte gaat brengen. Jouw team is je beste communicatiemiddel – zodra zij het snappen, kan de tamtam haar werk doen.

4. Problemen ter plaatse oplossen

Live-evenementen zijn… live! Zorg er dus voor dat je team er klaar is om fans in realtime te helpen. Informeer medewerkers hoe ze mobiele tickets kunnen identificeren en problemen kunnen oplossen, bijvoorbeeld door een fan te helpen met het vinden van een doorgestuurd ticket. Om jullie op weg te helpen, hebben we een  Mobile Ticketing Troubleshoot FAQ die je kan delen met je team.  Bovendien kan je de voortgang van de toegang volgen met TM1 Access. Als je ziet dat de toegang stagneert of op één punt bijzonder druk is, dan kan je actie ondernemen door bijvoorbeeld je scanpersoneel op te schalen of anders in te delen.

5. Testen, leren en aanpassen…

Door beter te begrijpen wat belangrijk is voor jouw bezoekers door middel van enquêtes, klantenservice of feedback van fans aan de deur, kan je de vinger aan de pols houden hoe fans reageren op mobiele ticketing. De voorkeur van de eventementganger verandert continu dus wees flexibel om je strategie aan te passen aan de hand van wat je leert.

De feedback kan je helpen nieuwe initiatieven te testen of je inspanningen te optimaliseren. Wat is de meest effectieve communicatiestrategie? Welke onderwerpregel werkt het beste en hoe vaak moeten we e-mailherinneringen verzenden?

Door goed te plannen, testen en continu leren is mobiele ticketing dit jaar tot nu toe succesvol geadopteerd door ruim honderdduizend (!) fans in Nederland. Als je meer wilt weten over mobiele tickets, neem dan contact op met je accountmanager.